تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply در چیست؟

تفاوت لاستیک‌های کامیونی رادیال و bias-ply

در این مطلب می خواهیم راجع به تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.هنگام خرید لاستیک برای کامیون با انواع تایرها مواجه خواهیم شد. اگر با تایرها و ویژگی‌های آن آشنایی نداشته باشیم ممکن است به جای انتخاب نوع مناسب، بدترین گزینه را انتخاب کنیم که علاوه بر وارد کردن آسیب به ماشین منجر به تلفات جانی و مانی شود. با مطالعه این متن درباره تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply آشنا شده و تفاوت میان این دو را خواهید دانست تا بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را برای خرید تایر داشته باشید.

این را در نظر داشته باشید که ما با گفتن تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply نمی خواهیم بگوییم کدام یک از دیگری بهترند فقط قصد ما این است که با گفتن تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply شما را در انتخاب درست راهنمایی کنیم.

لاستیک کامیونی رادیال چیست؟

لاستیک رادیال یک نوع لاستیک خودرو است که در آن، کارکرد و توزیع فشار بین لایه‌های مختلف لاستیک به صورت شعاعی (رادیال) انجام می‌شود. در لاستیک کامیونی رادیال، لایه‌های داخلی لاستیک در جهت عمود بر جهت حرکت خودرو قرار دارند به این ترتیب در مقایسه با سایر انواع لاستیک‌ها فشار بین لایه‌های مختلف به صورت یکنواخت‌تر توزیع می‌شود.

آجی که در لاستیک‌های کامیونی رادیال استفاده می‌شود چسبندگی بالایی به چرخ می‌دهد. برای اینکه تایر دوام و مانور بالاتری داشته باشد از لایه مارپیچ در آن استفاده شده است. شانه ضخیم موجود در لاستیک‌های رادیال از فضای داخلی در مقابل ضربه و آسیب محافظت می‌کند.

چینش لاستیک‌های رادیال طوری است که گرمای کمتری را حین رانندگی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود فاق لاستیک منعطف‌تر به نظر برسد. لاستیک کامیونی رادیال در سرعت‌های بالا ایمنی بیشتری را به وجود آورده و تجربه سواری بهتری را ایجاد می‌کند. لاستیک‌های رادیال به دلیل پایداری بالا، کاهش مصرف سوخت، کمتر شدن سایش و افزایش عمر لاستیک به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply

مزایای لاستیک کامیونی رادیال

لاستیک کامیونی رادیال دیواره جانبی انعطاف پذیری دارد که به دلیل مقاومت غلتشی کم مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. خم شدن دیواره‌های جانبی رانندگی نرم و لذت‌بخشی را فراهم می‌آورد که به راننده کمک می‌کند در شرایط مختلف جاده‌ای بتواند راحت‌تر کنترل کامیون را در دست گیرد. در چنین لاستیک‌هایی آج‌ها به طور منظم با زمین تماس دارند در نتیجه سایش آن‌ها آرام‌تر انجام می‌شود.

به دلیل وجود تسمه‌های فولادی لاستیک رادیال در برابر سوراخ شدن مقاومت بالایی دارد و از سویی دیگر در جاده‌های خیس عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. لاستیک کامیونی شعاعی رادیال هنگام ترمز گیری دقیق عمل کرده که در اسرع وقت سرعت را کاهش داده و در نهایت می‌ایستد.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  خرید عمده لاستیک کشاورزی از وارد کننده

معایب لاستیک کامیونی رادیال

لاستیک کامیونی رادیال می‌تواند معایبی هم داشته باشد. لاستیک‌های رادیال قیمت بالایی دارند اما با این حال هنگام حمل بار بیش از حد یا کم بودن باد لاستیک احتمال آسیب پذیری وجود دارد. همچنین در چنین لاستیک‌هایی به دلیل اینکه از آج‌های سفت استفاده شده است صدای تایر حین حرکت کمی زیاد خواهد بود.

تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply

لاستیک کامیونی bias-ply چیست؟

لاستیک bias-ply یک نوع لاستیک خودرو است که در آن لایه‌های داخلی لاستیک در جهت‌های مختلف قرار دارند در نتیجه فشار بین لایه‌های مختلف به صورت متمرکز بر روی مرکز لاستیک وارد می‌شود. عموما در لاستیک‌های بایاس تسمه‌ها به صورت ضربدری با زاویه 30 تا 45 درجه هستند که دیواره کناری و آج را به هم متصل می‌کند.

در لاستیک کامیونی bias-ply، توزیع فشار بین لایه‌های مختلف نامنظم است و فشار در قسمت‌های کناری لاستیک بیشتر است. لاستیک bias-ply برای برخی از خودروها مانند خودروهای کلاسیک و موتورسیکلت‌های وینتیج مناسب است.

لاستیک کامیونی bias-ply دارای چند لایه است که وجود لایه‌های بیشتر باعث استحکام تایر می‌شود. برای کامیون و سایر خودروهای سنگین تایرهای بایاس 6، 8 و 10 لایه تولید می‌شوند. ساختار داخلی لاستیک‌های بایاس طوری است که به دلیل سفت بودن کمتر با زمین تماس دارد که رانندگی نرم‌تری را ایجاد می‌کند.

مزایای لاستیک کامیونی bias-ply

فاق لاستیک‌های بایاس سفت است اما سواری نرم ایجاد می‌کند که این خود یک مزیت محسوب می‌شود. وزن لاستیک bias-ply کم است و در سرعت‌های کم کشش خوبی دارد. تایرهای بایاس به دلیل داشتن لایه‌های مختلف در برابر آسیب‌های متعدد نسبتا مقاوم هستند و برای حمل بارهای زیاد، ظرفیت بالایی دارند. لاستیک کامیونی bias-ply با وجود ارزان بودن برای رانندگی در سخت‌ترین جاده‌های آفرود مناسب هستند.

معایب لاستیک کامیونی bias-ply

تایرهای بایاس کشش ضعیفی دارند بنابراین برای رانندگی در جاده‌های شهری مناسب نیستند. لاستیک کامیونی bias-ply مقاومت غلتشی بالایی دارند که میزان فرمان‌پذیری آن‌ها کم بوده در نتیجه سایش آج‌ها سریع‌تر است. لاستیک بایاس مصرف سوخت کامیون را بالا می‌برند که این خود یک عیب محسوب می‌شود.

تفاوت لاستیک‌های کامیونی رادیال و bias-ply

تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply

در اینجا می خواهیم به چند مورد از تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply اشاره کنیم.لاستیک‌های رادیال و bias-ply دو نوع لاستیک خودرو هستند که در ساخت انواع مختلف خودروها به کار می‌روند. تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply در ساختار داخلی آن‌ها است. مقاومت آج در لاستیک‌های رادیال نسبت به لاستیک‌های بایاس بیشتر است.

در لاستیک رادیال، لایه‌های داخلی لاستیک به صورت عمودی بر روی محور لاستیک قرار دارند یعنی در لاستیک کامیونی رادیال، لایه‌های داخلی لاستیک به صورت رادیال به سمت خارج از مرکز لاستیک قرار گرفته‌اند که فشار بین لایه‌های داخلی لاستیک به صورت یکنواخت توزیع می‌شود. به دلیل این توزیع یکنواخت فشار، لاستیک رادیال دارای پایداری بالاتر در سرعت‌های بالا و راندمان بهتر در مصرف سوخت است.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  لاستیک های کشاورزی چگونه به کشاورزی مدرن کمک می کنند؟

در لاستیک کامیونی bias-ply، لایه‌های داخلی لاستیک در جهت‌های مختلف قرار دارند که فشار بین لایه‌های مختلف به صورت متمرکز بر روی مرکز لاستیک تمرکز می‌شود. در لاستیک‌های بایاس، توزیع فشار بین لایه‌های مختلف نامنظم بوده و برخلاف لاستیک‌های رادیال، فشار در قسمت‌های کناری لاستیک بیشتر است.

لاستیک‌های رادیال ممکن است سوراخ شوند ولی امکان ترمیم آن‌ها وجود دارد ولی در لاستیک‌های کامیونی بایاس، بریدگی در دیواره های لاستیک باعث خرابی بخش بزرگی از ساختار کلی تایر خواهد شد. اگر تایرهای بایاس سوراخ شوند، از هم باز خواند شد ولی چون دیواره‌های آن ضخیم است مقاومت آن‌ها در برابر بریدگی بیشتر خواهد بود.

ما سعی داشتیم در این مطلب با گفتن تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply شما را در انتخاب لاستیک درست راهنمایی کنیم. امیدواریم مطالبی که در مورد تفاوت لاستیک های کامیونی رادیال و bias-ply در اختیار شما عزیزان قرار دادیم همواره به شما در این زمینه کمک کرده باشد.

کاران تایر بزرگ‌ترین مجموعه وارد کننده انواع تایر‌های کامیونی بوده که می‌توان از طریق نمایندگی‌های مجاز در سراسر ایران نسبت به تهیه لاستیک کامیونی رادیال و لاستیک کامیونی bias-ply با کیفیت بالا و ضمانت در مناسب‌ترین قیمت اقدام نمایید.

انواع لاستیک کامیونی را می توانید از کاران تایر تهیه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *