چگونه از سلامت لاستیک کامیون خود مطلع شویم؟

سلامت لاستیک کامیون

کامیون‌ها وسیله نقلیه باری هستند که از آن‌ها برای حمل وسایل و مواد سنگین و حجیم استفاده می‌شود. از آنجاییکه کامیون‌ها بار زیادی را حمل می‌کنند لاستیک‌های آن‌ها باید تحمل وزن بالا و شرایط مختلف جاده را داشته باشند به همین دلیل می‌بایست از سلامت آن اطمینان یافت. چگونه می‌توان از سلامت لاستیک کامیون مطلع شد؟ پاسخ این سوال را در این قسمت از مقاله کاران تایر خواهید خواند.

سلامت لاستیک کامیون

چرا سلامت لاستیک کامیون مهم است؟

هنگام رانندگی مراقبت از جان مهم است که باید سلامت کلی خودرو در نظر گرفته شود. کامیون‌ها جزو ماشین‌های باری محسوب می‌شوند که به دلیل بزرگ بودن نیازمند رانندگی حرفه‌ای هستند. راننده ماهر علاوه بر تسلط بر شرایط جاده و کسب مهارت‌های متعدد باید به کوچک‌ترین جزئیات در کامیون توجه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، لاستیک هستند. لاستیکی که سالم نباشد هر لحظه احتمال می‌رود که حادثه‌ای برای ماشین و سرنشینان آن رخ دهد. سلامت لاستیک‌ها مسئله‌ای است که قبل از حرکت باید در نظر گرفته شود.

لاستیک کامیون

نحوه مطلع شدن از سلامت لاستیک کامیون

برای مطلع شدن از سلامت لاستیک کامیون باید بخش‌های مختلف لاستیک در نظر گرفته شوند، از جمله:

آج

آج مهم‌ترین بخشی است که در لاستیک‌ انواع خودروهای سبک و سنگین مورد توجه قرار می‌‌گیرد. آج منطقه‌ای در سطح تایر است که مدام با زمین در تماس بوده و بین شانه‌های تایر قرار دارد. آج‌ها از یک دیوار به دیواره دیگر لاستیک کشیده شده‌اند که به شکل دندانه و اشکال روی تایر دیده می‌شوند. بین بلوک‌های آج، شیار و حفره با عمق‌های مختلف وجود دارد. آج‌های تایر به عنوان مهم‌ترین عوامل ایمنی در جاده محسوب می‌شوند.

آج‌ها دارای عمق مناسبی هستند که نباید از حد مجاز کوتاه‌تر باشند. رانندگی‌ در مناطق برفی و بارانی که احتمال لغزندگی جاده وجود دارد باید با آج‌هایی با عمق بیشتر انجام شود. در بعضی از تایرها نوار نامرئی وجود دارد که که به مرور با کهنه شدن لاستیک، نوارها رویت خواهند شد. گاهی به جای نوار برای تخمین میزان فرسودگی آج‌ها می‌توان شیارها را در نظر گرفت. هرچقدر عمق شیارها نسبت به روزهای اول بیشتر شود یعنی لاستیک کهنه شده و نیاز به تعویض آن با لاستیک جدید است.

با محاسبه درصد لاستیک می‌توان به میزان فرسودگی پی برد. برای این کار کافی است از فرمول زیر استفاده کرد. هرچقدر عدد به دست آمده  در درصد لاستیک بیشتر باشد یعنی از وضعیت سلامتی فاصله گرفته که فرسوده‌تر شده است و باید در اسرع وقت نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام نمود.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  خرید عمده لاستیک رویال بلک سواری از وارد کننده

آج باعث چسبندگی تایر به سطح جاده می‌شود. هرچقدر چسبندگی کامیون با جاده بیشتر باشد رانندگی ایمن‌تر خواهد بود. آج‌ها تاثیر بسیار زیادی در هدایت پذیری و کنترل کامیون دارند به همین دلیل در سلامت لاستیک کامیون باید از آج‌هایی با الگوی مناسب متقارن یا نامتقارن استفاده کرد. آج‌های سالم شتاب پذیری نرم ایجاد کرده و باعث می‌شوند کامیون در کمترین فاصله طی شده در اسرع وقت متوقف شود.

مشکلات و هشدارها

مشکلاتی وجود دارند که به منزل هشدار عمل می‌کنند. هشدارها سلامت لاستیک کامیون را یادآور می‌شوند تا مورد بررسی قرار گیرند. شیارهایی که به راحتی قابل دیدن هستند بسیار خطرناک بوده که اخطار می‌دهند به زودی احتمال پنچر شدن و ترکیدگی لاستیک‌ها وجود دارد. شکاف و بریدگی‌های کناری لاستیک نیز نباید نادیده گرفته شوند.

تورم لاستیک

سطح بیرونی لاستیک ممکن است دچار تورم شود که به شکل برجسته و بیرون زده از سطح معلوم خواهد شد. بالا آمدگی یا تورم لاستیک کامیون می‌تواند باعث ترکیدن ناگهانی لاستیک حین رانندگی شوند. در سلامت لاستیک کامیون قبل از حرکت باید تایرها را از نظر برآمدگی و نافرم بودن چک کرد.

لرزش

به طور کلی خودروها هنگام حرکت دچار لرزش خواهند شد اما تا حد معینی طبیعی است که اگر لرزش‌ها بیشتر شود باید به سلامت لاستیک کامیون شک کرد.

کنترل باد لاستیک

در سلامت لاستیک کامیون باید فشار باد در نظر گرفته شود. فشار باد لاستیک باید به اندازه مجاز باشد در غیر این صورت باد کم باعث لغزش و جا به جایی کامیون هنگام رانندگی خواهد شد. فشار زیاد باد لاستیک منجر به تماس کمتر تایر با سطح زمین شده که احتمال ترکیدگی وجود داشته و عمر مفید لاستیک را نیز کاهش می‌دهد.‌

سلامت لاستیک کامیون

کاران تایر

هرچند همیشه باید سلامت لاستیک‌ها مورد بررسی قرار گیرد اما داشتن زاپاس الزامی بوده که در آن نیز باید دقت شود که سالم بوده و فشار باد آن تنظیم باشد تا بتوان هنگام ضرورت آن را با تایر معیوب تعویض کرد.  چگونه از وضعیت سلامت لاستیک کامیون مطلع شویم؟ سوالی بود که در این بخش از سایت پاسخ داده شد.

میان انواع برندهای لاستیک مناسب کامیون، نام میشلن بیش از همه به گوش رسیده است. لاستیک‌های میشلن کیفیت بالایی داشته که عملکرد آ‌ن‌ها نیز فوق‌العاده است به همین دلیل جزو بهترین‌ تایرها برای کامیون و سایر خودروها محسوب می‌شوند. برای تهیه بهترین لاستیک‌ها از جمله میشلن می‌توانید از طریق نمایندگی‌های کاران تایر اقدام نمایید.

لاستیک کامیونی برای کامیونداران و صاحبان خودروهای سنگین بسیار مهم است. شما می توانید با ما در کاران تایر در تماس باشید و از ما بهترین مارک لاستیک کامیونی را تهیه کنید.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  فناوری Saver Fuel بریجستون برای صرفه جویی در مصرف سوخت اتومبیل‌های باری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *