طول عمر لاستیک کامیون چقدر است؟

لاستیک کامیون

کامیون‌ها مدام در سطح شهر و خارج شهر در تردد هستند تا بار جا به جا کنند. جا به جایی بارها با کامیون نیازمند داشتن لاستیک‌های مخصوص است تا بتواند وزن زیاد را تحمل کرده و با قدرت به مسیر خود ادامه دهند. طول عمر لاستیک کامیون از مسائلی است که باید پیوسته مد نظر قرار داده شود. برند میشلن (Michelin) بیشترین طول عمر و بالاترین کیفیت لاستیک کامیون را دارا می‌باشد.

طول عمر متوسط لاستیک کامیون

لاستیک کامیون

کامیون‌ها وسیله نقلیه موتوری باری هستند که از آن برای حمل مواد و وسایل بزرگ، سنگین و حجیم استفاده می‌شود. کامیون‌ها بسیار بزرگ هستند بنابراین باید در آن‌ها از لاستیک‌های مناسب استفاده شود. لاستیک مورد استفاده در کامیون می‌بایست از نظر سایز و مدل متناسب با ابعاد کامیون، نوع بار کامیون و شرایط جاده‌ای باشد به همین دلیل انواع مختلف لاستیک‌های کامیون شهری، باری، منطقه‌ای و رانده شده در بازار موجود است.

لاستیک‌ها باید طوری باشند که وزن بار را تحمل کرده و قابلیت تحمل سرعت مناسب را داشته باشند تا در سرعت‌های بالا عملکرد مطلوبی داشته باشند. پایداری لاستیک‌ها نیز عامل مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در شرایط مختلف دوام بیاورند. مقاومت قابل قبول در برابر سایش و پارگی در لاستیک‌ها بسیار مهم است. طول عمر لاستیک کامیون نیز باید معقول بوده تا در شرایط جاده‌ای و کیلومترهای بالا همچنان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

طول عمر لاستیک کامیون

عمر مفید لاستیک کامیون

از کامیون برای جا به جایی بار استفاده می‌شود. لاستیک از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باعث می‌شود بتوان از کامیون برای حمل اثاث و بار استفاده کرد. لاستیک‌ها از وسایلی هستند که قیمت نسبتا بالایی دارند از این رو می‌بایست در خرید آن نهایت حساسیت را به خرج داد. لاستیک‌ها اگر کیفیت مناسبی داشته باشند عمر آن‌ها نیز بالا خواهد بود در نتیجه نیاز به تعویض زودهنگام نخواهند داشت.

طول عمر لاستیک کامیون اندازه معینی دارد اما می‌توان با رعایت شرایط به ماندگاری هرچه بیشتر آن کمک کرد. عوامل موثر بر عمر لاستیک کامیون عبارتند از:

عمق آج

لاستیک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها که پیوسته با سطح زمین در تماس است، آج نام دارد. آج باعث چسبندگی سطحی و کنترل ماشین می‌شود به همین دلیل سالم بودن و فرسوده نبودن آن بسیار مهم است. قسمت‌های برجسته الگوی آج دنده نامیده می‌شود و بلوک‌های آن نیز در سطح تماس با جاده قرار دارند. آج‌ها باید از نظر سلامت مدام مورد بررسی قرار گیرند تا راننده را در ترمز گیری، مقاومت و کشش روی زمین لغزنده یاری کنند.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  چگونه تایر میشلن با نماد بیبندوم جهانی شد؟

عمق آج از مهم‌ترین قسمت‌‌هایی که است که باید مورد بررسی قرار گیرد. آج‌هایی که کم عمق و فرسوده هستند نشان از فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک دارند. اگر به عمق عاج توجه نشود طول عمر لاستیک کامیون کاهش می‌یابد تا جایکه امکان دارد منجر به بروز خطراتی برای کامیون شود.

ماندگاری لاستیک

لاستیک‌ها ماندگاری معینی دارند. لاستیکی که بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت به همین دلیل است که مدام نیاز به پنچرگیری، باد زدن و … خواهد داشت. لاستیکی که بیش از حد ماندگاری مورد استفاده قرار گیرد مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برند و منجر به افزایش اصطکاک خواهند شد.

اگر مدت زمان ماندگاری لاستیک در نظر گرفته نشود به مرور زمان می‌توان منجر به کاهش طول عمر لاستیک‌های دیگر هم شود زیرا فشار بیشتری به سایر تایرها وارد می‌سازد. مدت زمان ماندگاری انواع لاستیک‌ها با یکدیگر متفاوت است.

عادت‌های رانندگی

رانندگی با سرعت بسیار بالا و ترمز گرفتن‌های ناگهانی باعث ایجاد اصطکاک شدید در لاستیک‌ها خواهد شد. هنگامی که لاستیک در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد، درجه حرارت آن بالا رفته که منجر به ضعیف و نرم شدن لاستیک می‌شود. عادت‌های نادرست رانندگی و در معرض گرمای زیاد قرار گرفتن باعث فرسودگی هرچه سریع‌تر تایرها شده که طول عمر لاستیک کامیون را کاهش می‌دهد.

میزان باد لاستیک

طول عمر لاستیک کامیون می‌تواند به باد آن وابسته باشد. باد لاستیک با توجه به میزان بار و دمای هوا انتخاب می‌شود. باد زیاد فشار وارده بر لاستیک را افزایش داده و باد کم عملکرد لاستیک را پایین می‌آورد. باد لاستیک اگر بیش از حد یا کم انتخاب شود بر کنترل راننده نیز تاثیر گذاشته که در نهایت ممکن است منجر به تصادف گردد. برای انتخاب بهترین میزان باد تایر کامیون می‌توان به جدول تنظیم باد توصیه شده توسط کارخانه سازنده مراجعه کرد.

طول عمر لاستیک کامیونی

طول عمر لاستیک کامیون

میزان، شرایط و نحوه استفاده بر طول عمر لاستیک کامیون تاثیر می‌گذارند. به طور کلی لاستیک‌های کامیون معمولاً 80 هزار تا 160 هزار کیلومتر طول عمر متوسط دارند. با این حال مقدار طول عمر متوسط با توجه به نوع رانندگی، شرایط جاده، فشار هوا، وزن بار، کیفیت و نوع لاستیک، نحوه نگهداری و نظارت و سایر عوامل مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به طور متوسط لاستیک‌های کامیون باید بتوانند بین 80 هزار تا 120 هزار کیلومتر را حدود 3 تا 5 سال دوام بیاورند. طول عمر لاستیک‌ کامیون علاوه بر اینکه به شرایط مختلف وابسته است به ضمانت سازنده نیز بستگی دارد. برخی از سازندگان از شیوه‌هایی استفاده کرده‌اند که توانسته‌اند بر طول عمر لاستیک بیفزایند. یکی از بهترین برندها، میشلن (Michelin) است که 315/80R22.5 Xline Michelin یکی از پر فروش‌ترین مدل‌ها بوده که از آن در بسیاری از کامیون‌ها استفاده می‌شود.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  خرید عمده لاستیک رویال بلک سواری از وارد کننده

طول عمر متوسط لاستیک کامیون میشلن

میشلن تایری ایده‌آل برای کامیون‌ها است که قابلیت اطمینان بالایی داشته که با عملکرد مثال زدنی، بهره‌وری و کارایی کامیون را افزایش می‌دهد. طول عمر آج لاستیک میشلن بسیار بالا بوده که ظرفیت تحمل بار آن نیز بالا است. انواع مختلف لاستیک‌‌های میشلن برای کامیون‌های مختلف طراحی شده‌اند تا بتوان با خیال آسوده از آن برای چندین سال در مسافت‌های بالا استفاده کرد بنابراین ارزش هزینه کردن را دارند.

خرید لاستیک میشلن از کاران تایر

لاستیک میشلن ساخت فرانسه بوده که در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، لهستان، انگلستان، مجارستان و … نیز تولید می‌شود. برای خرید لاستیک میشلن اصل با کاران تایر در ارتباط باشید. مجموعه کاران تایر با یک دهه فعالیت، از مجموعه‌های تجاری پیشرو در امر تامین و توزیع انواع تایر مورد نیاز به ویژه برند Michelin است که از طریق نمایندگی‌ها در شهرهای مختلف ایران می‌توان برای تهیه لاستیک اقدام کرد.

برای خرید انواع لاستیک کامیونی با ما در کاران تایر تماس بگیرید. ما می توانیم بهترین مارک لاستیک کامیونی را به شما ارائه دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *