کد DOT بر روی لاستیک‌ها چیست؟

کد DOT بر روی لاستیک

همه خودروها با لاستیک حرکت می‌کنند. اگر لاستیک مورد استفاده کهنه باشد مصرف سوخت را بالاتر رفته و باعث می‌شود هزینه‌های جانبی هم افزایش یابند. از سویی دیگر احتمال تصادف نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که باید به علائم درج شده روی لاستیک‌ها توجه کرد. کد DOT از کدهای مهمی است که توجه به آن ضروری است.

عدم آگاهی باعث می‌شود انسان‌ها بابت چیزی که اطلاع ندارند دچار خسارات جانی و مالی شوند به همین دلیل است که از ساده‌ترین چیزها باید اطلاع کسب کرد. استانداردهایی برای تولید کنندگان تعریف شده است که موظف به رعایت آن‌ها هستند. چنین استانداردهایی بر روی لاستیک‌های کامیون، اتوبوس، خودروهای سبک، موتور و … نیز درج می‌شود. روی لاستیک‌ها اعداد و حروفی حک شده‌اند که هر یک از آن‌ها مفهوم خاصی دارند. با توجه به آن‌ها می‌توان اطلاعات مفیدی را درباره لاستیک به دست آورد و استانداردها را با آن سنجید.

کد DOT

کد DOT

کد DOT اختصار یافته Department Of Transportation بوده که تاریخ تولید لاستیک را نشان می‌دهد. لاستیکی که به خریدار فروخته می‌شود لزوما تولید همان سال نیستند بلکه ممکن است سال‌ها قبل تولید شده و در انبار مانده باشند. نماد DOT نشان دهنده مطابقت سازنده لاستیک با اداره استانداردهای ایمنی حمل و نقل ایالات متحده و اداره امنیت ملی ترافیک بزرگراه‌ها بوده که اطلاعات مربوط به لاستیک را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

کد DOT روی لاستیک

نحوه خواندن اطلاعات با کد DOT

کد DOT نشانه‌ای است که می‌توان با آن میزان تطابق تایر را با استانداردهای ایمنی حمل و نقل خودروهای موتوری سنجید که شبیه شماره سریال در پنج قسمت به نظر می‌رسند. کد DOT به صورت چهار رقمی در انتهای سریال درج می‌شود که شامل هفته و سال است. به عنوان مثال ممکن است روی مدلی از لاستیک‌ های برند میشلن چنین اعداد و حروفی دیده شوند:

DOT F3 4C EANX 4517

عدد چهار رقمی درج شده در انتها در سمت راست سال و هفته تولید را نشان می‌دهد. دو عدد سمت چپ در این کد چهار رقمی هفته و دو عدد سمت راست سال تولید را نشان می‌دهند. کد DOT برای لاستیک‌ها بعد از سال 2000 میلادی کاربرد دارد. در این مثال لاستیک میشلن در سال 2017 و در هفته 45ام معادل ماه اکتبر تولید شده است. F3 کد سازنده، 4C  کد سایز تایر و EANX کد سازنده تایر را نشان می‌دهد.

کد DOT لاستیک

چرا کد DOT مهم است؟

کد DOT زمان تولید را نشان می‌دهد. لاستیک‌ها به محض تولید شدن دارای کد خواهند شد و سپس به بازار عرضه می‌شوند. ارسال لاستیک توسط سازنده به عمده فروش و خرده فروشان قطعا مدتی زمان خواهد برد که با کد DOT می‌توان دریافت از ارسال تا زمان خرید چقدر گذشته است.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  معرفی نسل جدید لاستیک های پیرلی P zero

لاستیک‌ها لزوما نباید در همان هفته، ماه یا سال تولید خریداری شوند زیرا میان تولید تا ارسال زمانی برای نگهداری و انبار کردن لاستیک‌ها نیز صرف خواهد شد که این مورد کاملا طبیعی است. از سویی دیگر اگر از لاستیک‌ها به درستی نگهداری شود به سرعت فرسوده و کهنه نخواهند شد بلکه همچنان کارایی مفید خود را حفظ خواهند کرد.

برای نگهداری لاستیک‌ها می‌بایست آن‌ها را به دور از تغییرات آب و هوایی فصلی نگهداری کرد. مکان ذخیره سازی می‌بایست خشک و خنک بوده و از تابش مستقیم نور آفتاب بر روی آن‌ها جلوگیری کرد. شرایط مناسب انبار لاستیک باعث می‌شود به طول عمر و ماندگاری آن افزوده شود. بنابراین اگر کد DOT برای چند ماه تا چند سال قبل باشد، همیشه دلیلی بر ایراد داشتن نیست. اگر زمان زیادی از تولید لاستیک گذشته باشد اما آج‌ها سالم هستند و فرسوده نشده‌اند همچنان می‌توان از لاستیک استفاده کرد.

بهترین برند لاستیک

بر روی لاستیک‌ها اطلاعاتی درج شده است که دانستن آن‌ها مهم است. کد DOT در تمامی لاستیک‌ها نوشته می‌شود که سال و هفته تولید را نشان می‌دهد. علاوه بر اطلاعات تولید، برند نیز مهم است. میان انواع برندها، برند میشلن (Michelin) جزو بهترین‌ها است. میشلن برندی فرانسوی بوده که در صنعت تولید تایر بسیار موفق عمل کرده است. به عقیده بسیاری از خودرو سازان، لاستیک‌های میشلن بالاترین کیفیت و بهترین عملکرد فنی را در میان انواع لاستیک‌ها دارد بنابراین می‌توان با خیال آسوده نسبت به خرید آن اقدام نمود.

کاران تایر وارد کننده انواع بهترین لاستیک خودروهای سواری و کامیونی بوده که تمام مدل‌های لاستیک میشلن را در اختیار دارد بنابراین از طریق نمایندگی‌های کاران تایر در شهرهای مختلف ایران می‌توانید نسبت به خرید لاستیک مورد نظر در قیمت مناسب اقدام نمایید.

برای خرید لاستیک کامیونی با ما در کاران تایر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *