مزایای استفاده از لاستیک های کامیون با سیستم های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) چیست؟

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی در زمینه سیستم های نظارت بر فشار باد تایر در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. تنظیم بودن فشار باد تایر بسیار مهم است. ممکن است هنگامی که راننده‌ای مشغول راندن کامیون است متوجه کم باد بودن تایر یا تایرها نشود یا هنگامی متوجه شود که دیر است.

اگر دیر متوجه کم باد بودن لاستیک شویم باعث آسیب رسیدن به رینگ و تایر می‌شود به همین دلیل توجه به فشار باد تایر ضروری بوده و باید مرتب آن را چک کرد. چک کردن چشمی باد لاستیک‌ها با احتمال خطا مواجه است و اینکه حین رانندگی نمی‌توان مدام باد را چک کرد. سیستم های نظارت بر فشار باد تایر شرایطی را فراهم می‌آورد که از طریق صفحه نمایشگر بتوان میزان باد لاستیک‌های کامیون را چک کرد.

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر

 

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر TPMS چیست؟

سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم‌های الکترونیکی هستند که برای نظارت و اعلام فشار باد تایرهای خودرو استفاده می‌شوند. چنین سیستم‌هایی با استفاده از حسگرهای نصب شده در تایرها، فشار باد تایر را به یک واحد کنترلی در خودرو ارسال می‌کنند که این واحد کنترلی، با استفاده از الگوریتم‌های از پیش تعریف شده، فشار صحیح تایرها را تعیین کرده و در صورتی که فشار باد تایرها مناسب نباشد به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر یا TPMS سیستم پایش فشار باد تایر بوده که وظیفه آن هشدار عدم وجود فشار باد کافی در یک یا چند تایر است. سیستم نظارت بر باد تایر طوری طراحی و ساخته شده است که کمبود باد لاستیک‌ها را اعلام می‌کند. سیستم های نظارت بر فشار باد تایر TPMS دارای علامت هشدار دهنده بوده در نتیجه هنگامی که باد لاستیک به کمتر از حد مجاز می‌رسد اعلام می‌کند طوریکه چراغ هشدار روشن می‌شود.

در واقع استفاده از سیستم هشدار دهنده باد تایر جایگزین فشارسنج مخصوص لاستیک خودرو شده است. از سیستم های نظارت بر فشار باد تایر TPMS برای انواع خودروها می‌توان استفاده کرد که لزوم نصب آن در کامیون‌ها بسیار حس می‌شود زیرا راننده را از وضعیت فشار باد تایر مطلع می‌سازد.

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر

مزایای استفاده از TPMS

استفاده از سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) برای رانندگان کامیون بسیار حائز اهمیت است. از دلایلی که می‌توان آن‌ها را به عنوان مزایای استفاده از TPMS در کامیون‌ها ذکر کرد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. افزایش ایمنی: فشار باد مناسب در لاستیک‌های کامیون باعث کاهش خطرات ناشی از ترکیدگی، شکستن رینگ، کم شدن لغزش، کاهش نوسانات در سرعت، کنترل بهتر کامیون در مسیر و جلوگیری از حوادث ناگهانی می‌شود. در واقع فشار صحیح در تایرها بهبود کنترل و پایداری خودرو را فراهم می‌کند.
  2. کاهش هزینههای نگهداری و تعمیر: با استفاده از سیستم های نظارت بر فشار باد تایر TPMS، رانندگان می‌توانند به راحتی فشار باد تایرهای خودرو را کنترل نموده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری تایرها را کاهش دهند.
  3. صرفه جویی در سوخت: لاستیک‌هایی که فشار باد مناسب دارند، کمترین مقاومت را در برابر حرکت داشته که منجر به صرفه‌جویی سوخت خودرو می‌شود. هر یک PSI کاهش فشار در لاستیک می‌تواند به افزایش مصرف سوخت تا حدود 0.2٪ منجر شود.
  4. طول عمر بیشتر تایر کامیون: فشار نامناسب در تایرها می تواند باعث سایش بیشتر و زودتر خراب شدن آن‌ها شود. با استفاده از سیستم TPMS، فشار صحیح در تایرها حفظ می‌شود و طول عمر آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.
  5. آسانی در استفاده: سیستم TPMS استفاده راحتی دارد و باعث افزایش ایمنی در رانندگی می‌شود.
  6. حفاظت از محیط زیست: با استفاده از فشار صحیح در تایرها، مصرف سوخت کاهش می یابد که باعث کاهش آلاینده‌های محیط زیست همچون دی اکسید کربن می‌شود.
این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  طول عمر لاستیک کامیون چقدر است؟

رانندگان کامیون باید از سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) استفاده کنند زیرا لاستیک‌هایی که در کامیون‌ها استفاده می‌شود بسیار بزرگ و پر فشار هستند که اگر فشار آن‌ها کم باشد ممکن است به سرعت دمای حرارت آن بالا رفته که می‌تواند باعث وقوع اتفاقات تلخ بعدی شود. فشار کم تایرها می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر لاستیک‌های کامیون شود.

سیستم های نظارت بر فشار باد تایر

لزوم استفاده از سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر

با استفاده از سیستم TPMS رانندگان کامیون می‌توانند به راحتی فشار باد تایرهای خود را نظارت کنند و در صورت لزوم فشار را تا حد مجاز تنظیم کنند. تنظیم فشار باد لاستیک کامیون باعث می‌شود تایرها بهینه عمل کرده و عمر آن‌ها بیشتر شود. با استفاده از سیستم های نظارت بر فشار باد تایر TPMS رانندگان کامیون‌ها می‌توانند از خطراتی که به دلیل فشار کم تایرها به وجود می‌آیند جلوگیری کرده تا از ایمنی خود و دیگران در جاده محافظت کنند و باعث شوند به ماشین فشار کمتری وارد شود.

تهیه سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS)

سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر را می‌توان از فروشگاه‌های خودرو و یا به صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت‌های مختلف تهیه کرد. برخی از خودروسازان سیستم TPMS را از همان ابتدا در خودروهای جدید خود قرار می‌دهند که دیگر نیازی به نصب جداگانه ندارد. قبل از خرید TPMS، باید مطمئن شد که سیستم با کامیون سازگار است و با توجه به نوع و سایز تایرهای کامیون انتخاب شده است سپس به دقت دستورالعمل‌های نصب و راه‌اندازی آن را مرحله به مرحله انجام داده و دنبال کرد.

برای خرید انواع لاستیک کامیونی می توانید با ما در کاران تایر تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *