تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال چیست؟

تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال در اختیارتان قرار بدهیم. در ساخت لاستیک از لایه‌ها و الیاف‌های مختلف از جنس نایلون، پلی استر و سیم و فلز استفاده می‌شود. این الیاف‌ها با توجه به جنس و نحوه شکل دهی آن به دو گروه لاستیک‌های نایلونی و رادیال طبقه بندی می‌شوند. برای درک تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال، باید ویژگی‌ها، جوانب مثبت و منفی انها را مطالعه کنید. برای همین منظور این مقاله به بررسی تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال می‌پردازد.

اگر شما هم علاقه دارید تا بدانید تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال در چیست تا انتها با ما همراه باشید.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

لاستیک‌های رادیال

برابی این که بدانیم تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال در چیست بیایید ابتدا لاستیک رادیال را با هم مورد بررسی قرار بدهیم. لاستیک‌های رادیال یا چندلایه شعاعی یکی از انواع طراحی لاستیک بوده که در آن نخ‌ها یا بندهای محکمی به کار رفته می‌شود. در این طرح، این نخ‌ها به صورت 90 درجه نسبت به جهت حرکت یا به صورت شعاعی (از مرکز لاستیک) قرار گرفته‌اند. پوشش بیرونی لاستیک¬های رادیال از تسمه‌های فولادی با روکش لاستیک و لایه درونی از چندین سیم یا نخ پلی استر در هم تنیده ساخته شده‌اند.لاستیک‌های رادیال از کمربندهایی از الیاف محکم ساخته شده که دور محیط تایر می‌چرخند و افزایش عمر تایر کمک می‌کند.

تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

مختصری درباره لاستیک‌های رادیال

اولین طرح تایر رادیال در سال 1914 توسط G.H همیلتون و تی اسلوپر در لندن در سال 1916 طراحی شد. میشلن این طراحی را توسعه داد و در مدل جدید سیتروئن CV 1948 آن را به کار برد. در سال 1968، Consumer Reports، یک مجله تأثیرگذار آمریکایی، برتری طراحی تایر رادیال را تأیید کرد و عمر آج طولانی‌تر، فرمان پذیری بهتر، مقاومت غلتشی کمتر، که مسافت پیموده شده بنزین را افزایش می‌دهد، مستند کرد.

در سال 1970، شرکت فورد موتور اولین وسیله نقلیه ساخت آمریکا را با تایرهای رادیال به عنوان تجهیزات استاندارد تولید کرد. در سال 1974، چارلز جی پیلیود جونیور، مدیر عامل جدید شرکت تایر و لاستیک گودیر، سرمایه‌گذاری زیادی در کارخانه‌ها و ابزارآلات جدید برای ساخت تایر رادیال انجام داد.

در سال 1974، پیرلی به درخواست تیم مسابقه رالی لانچیا تایر عریض رادیال را توسعه داد و در سال بعد، پیرلی یک تایر پهن با ارتفاع دیواره‌های جانبی کاهش یافته معرفی کرد.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  بهترین لاستیک برای زمستان کدام است؟

ساختمان امین، واحد 711
02126806457

ویژگی لاستیک‌های رادیال

برای درک بهتر تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال ویژگی های لاستیک رادیال را باهم بررسی می کنیم.

–    چسبندگی خوبی به زمین به خصوص هنگام پیچیدن یا در پیچ‌های تند دارد.

–    به دلیل انعطاف پذیری دیواره‌های جانبی، به راحتی در سرعت‌های بالا بسیار مقاوم و با کیفیت بوده و در رانندگی اختلالی ایجاد نمی‌کند.

لاستیک رادیال دارای لایه‌های فولادی بوده که در برابر سوراخ شدن مقاوم است.

–    ناحیه تماس تایر رادیال به صورت شعاعی یعنی به طور مساوی توزیع شده است.

–    تولید لاستیک پهن‌تر این مدل، وسیله نقلیه را ثابت نگه داشته و تعادل وسایل نقلیه را در برابر زمین‌های ناهموار حفظ می‌کند.

تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

معایب لاستیک‌های رادیال:

حال که برای دانستن تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال مزایای آن را بررسی کردیم بیایید از معایب ان هم بیشتر بدانیم.

–    ساختار تسمه فولادی این لاستیک ممکن است بر کیفیت رانندگی تأثیر منفی بگذارد.

–    ضربه‌های مهاری می‌تواند باعث آسیب به دیواره‌های جانبی لاستیک شوذ.

–    آج سخت‌تر صدای لاستیک را افزایش می‌دهد.

لاستیک‌های نایلونی یا بایاس پلی

برای این که تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال را بدانیم بیایید لاستیک های نایلونی را هم مورد بررسی قرار بدهیم. لاستیک‌های نایلونی یا بایاس پلی از لایه‌های لاستیکی و متقاطع ساخته شده است. نخ یا بندهای محکم در لاستیک نایلونی، در زوایای 30 تا 45 درجه (به صورت مورب) در داخل خط آج کار می‌شود. لایه‌های نایلونی متعدد و روی هم افتاده این لاستیک‌ها، دیواره جانبی و آج را به هم متصل می‌کنند. ساختار داخلی سفت و سخت باعث تماس کمتر با زمین شده و ممکن است منجر به گرمای بیش از حد شود. آنها برای رانندگی با سرعت متوسط و وسایل نقلیه با موتورهای کوچک یا متوسط مناسب هستند. موتورسیکلت‌های بار سنگین با این نوع تایرها سازگاری دارند.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

مزایای تایرهای نایلونی

  • به دلیل نوع طراحی این نوع تایرها دارای دیوارهای جانبی سخت‌تر می‌باشند.
  • روی سطوح ناهموار سواری نرم‌تر است.
  • ارزان‌تر از لاستیک‌های رادیال است.
  • به دلیل استحکام دیواره‌های جانبی، توانایی بیشتری در تحمل بارهای سنگین دارد.

معایب لاستیک‌های نایلونی

  • آج لاستیک سریع‌تر و به صورت ناهوار ساییده می‌شود.
  • مقاومت غلتشی لاستیک بالا بوده و بر مصرف سوخت تاثیرمی گذارد.
  • در پیچ‌های خیابان احتمال چپ کردن بالاتر است
  • پهنای بیشتر این لاستیک باعث تغییر شکل مشخصات تایر در سرعت‌های بالا می‌شود.

تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

نحوه تشخیص و تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

با بررسی دیواره جانبی لاستیک به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که تایرهای بایاس پلی یا رادیال دارید.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  7نکته مهم در مورد خرید لاستیک یدکی کامیون که باید بدانید

لاستیک‌های Bias Ply دارای یک دیواره جانبی هستند که به صورت مورب از مهره‌ای به مهره دیگر کشیده می‌شود. این لاستیک در زاویه‌هایی نسبت به یکدیگر و به سمت خط مرکزی با چندین لایه از لایه‌های پارچه‌ای با روکش لاستیکی قرار دارند.

حروف “BIAS” یا کلمه “BIAS PLY” معمولا برای نشان دادن این نوع لاستیک روی دیواره کناری نوشته می‌شود. از طرف دیگر، تایرهای رادیال دارای یک دیواره جانبی هستند که مستقیما به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و از یک لایه فولادی ساخته شده است که به صورت 90 درجه نسبت به جهت حرکت یا به صورت شعاعی (از مرکز لاستیک) قرار گرفته‌اند. همچنین کلمه “RADIAL” یا حروف “RADIAL PLY” در قسمت کناری برای نشان دادن این نوع لاستیک نوشته می‌شود.

تفاوت لاستیک های نایلونی و رادیال

کدام لاستیک را انتخاب می‌کنید؟ تایرهای رادیال یا بایاس

انتخاب بین تایرهای Radial و Bias Ply به عوامل مختلفی مانند نوع وسیله نقلیه، شرایط رانندگی و ترجیحات شخصی بستگی دارد.

لاستیک‌های رادیال محبوب‌تر هستند و مزایای زیادی نسبت به تایرهای نایلومی دارند. آنها طول عمر بیشتری دارند، راندمان سوخت بهتری دارند و سواری نرم و راحت‌تری را ارائه می‌دهند. لاستیک‌های رادیال نیز در برابر سوراخ شدن مقاوم‌تر هستند و می‌توانند رانندگی با سرعت بالا را با استفاده از آنها، بهتر مدیریت کرد. آنها معمولاً در وسایل نقلیه مدرن استفاده می‌شوند و برای اتومبیل‌های با عملکرد بالا، SUV‌ها و کامیون‌ها توصیه می‌شوند.

از سوی دیگر لاستیک‌های Bias Ply برای خودروهای قدیمی‌تر و برای استفاده در جاده‌های ناهوار مناسب‌تر هستند. آنها همچنین دارای یک دیواره جانبی انعطاف پذیرتر هستند که چسبندگی بهتری بر روی سطوح نامنظم ایجاد می‌کند و آنها را به انتخاب خوبی برای وسایل نقلیه خارج از جاده مانند 4x4s و کامیون‌ها تبدیل می‌کند.

تایرهای رادیال برای اکثر وسایل نقلیه و شرایط رانندگی انتخاب بهتری هستند، اما لاستیک‌های Bias Ply ممکن است برای کاربردهای خاصی مانند رانندگی خارج از جاده انتخاب بهتری باشند. در نهایت، تصمیم بین دو نوع لاستیک باید بر اساس نیازهای خاص وسیله نقلیه شما و نوع رانندگی شما باشد. اگر قصد خرید لاستیک رادیال و نایلونی را دارید می توانید از راه های ارتباطی که رد قسمت تماس با ما اعلام شده است با ما و نمایندگان فروش ما تماس بگیرید.

برای خرید انواع لاستیک سواری ، لاستیک کامیونی و لاستیک راهسازی با ما در کاران تایر در تماس باشید.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *