7علامت هشدار دهنده برای تعویض لاستیک خودرو

تعویض لاستیک خودرو تعویض لاستیک خودرو

در این مطلب می خواهیم راجع به تعویض لاستیک خودرو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار بدهیم. به طور کلی علائم رایجی وجود دارد که به رانندگان اشاره می‌کند، که باید لاستیک خودرو خود را تعویض کنند. ما در این مقاله قصد داریم به 7 علامتی که به شما هشدار می‌دهد که باید لاستیک‌های خودرو خود تعویض کنید، اشاره می‌کنیم. اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی راجع به تعویض لاستیک خودرو کسب کنید با ما همراه باشید.

تعویض لاستیک خودرو

7 علامت برای تعویض لاستیک خودرو

لاستیک‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. بررسی‌هایی که به طور منظم انجام می‌شود نشان می‌دهد که شناسایی علائم تعویض لاستیک خودرو احتمال خطرات پنچر شدن و ترکیدن آن را افزایش می‌دهد.در این بخش به 7 علائم خرابی لاستیک‌ها و علائم آشکاری که نشان دهنده تعویض لاستیک خودرو است، اشاره می‌شود. این علائم  تعویض لاستیک خودرو عبارتند از:

تعویض لاستیک خودرو

  1. برآمدگی یا تاول روی سطح لاستیک

یکی از نشانه‌های تعویض لاستیک خودرو و آسیب دیدن تایر برآمدگی یا تاول روی سطح لاستیک می‌باشد. این علامت به خروج هوا در قسمت‌های ضعیف چرخ اشاره می‌کند.ظهور این علائم بر روی تایر احتمال پارگی لاستیک را افزایش داده و در نتیجه رانندگی را برای شما نا امن می‌کند. هنگامی که این برآمدگی‌ها پاره می‌شوند،در نتیجه لاستیک پنچر خواهید شد. بنابراین، اگر این علائم را مشاهده کردید، بهتر است تایرهای خود را قبل از حرکت تعویض کنید تا از هر گونه تصادف رانندگی جلوگیری کنید.

  1. آج لاستیک خودرو دچار فرسایش شده است.

به صورت کلی عمق آج لاستیک نباید کمتر از 1.6 میلی متر باشد. اگر شما به طور مرتب روی سطوح خیس رانندگی می‌کنید، ممکن است آج لاستیک سریعتر فرسوده شود که خوشبختانه مدل‌های جدید لاستیک دارای نوار نشانگر سایش آج هستند که نشان می‌دهد آج لاستیک و یا خود لاستیک چقدر آسیب دیده است (در ماشین‌های مدل بالای بروز). این نشانگر‌های لاستیک به صورت میله‌های لاستیکی مسطح در جهت آج ظاهر می‌شوند. اگر یک یا دو مورد از این علامت‌‌ها ظاهر شوند، نشانگر واضحی است که لاستیک شما از روی آج کم شده است و باید تعویض شود.

 اگر ماشین مدل‌ پایین‌تری دارید، می‌ توانید تست Piso را برای تعیین اینکه آیا آج لاستیک مناسب است انجام دهید. به سادگی پیزو را با قسمت “سر” به سمت راست در آج قرار دهید. اگر سر پیزو تا حدی پوشیده شده باشد، آج کافی دارید. اگر لاستیک شما آج کافی را نداشت، بهترین کار این است که لاستیک خود را تعویض کنید.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  سایز لاستیک اتومبیل خود را چگونه تشخیص دهیم؟

تعویض لاستیک خودرو

  1. نشت هوا از لاستیک

نشت هوا از لاستیک ممکن است باعث تخلیه تدریجی باد لاستیک‌های شما شود. واحد اندازه‌گیری باد لاستیک پوند بر اینچ مربع است. به عبارت ساده‌تر هر واحد پی اس آی (psi) برابراست با فشار ناشی از یک پوند نیرو به سطحی بامساحت یک اینچ مربع می‌باشد. از این واحد برای اندازه‌گیری فشار هوای داخل لاستیک استفاده می‌کنند.

برای تعیین اینکه آیا این یک مشکل ساده است یا یک پنچری قابل توجه، می‌توانید به PSI توصیه شده وسیله نقلیه خود مراجعه کنید. PSI ایده‌آل برای لاستیک‌‌های خودرو از 32 تا 35 PSI متغیر است، در حالی که وسایل نقلیه سنگین ‌تر مانند کامیون‌ها و اتوبوس ‌ها معمولاً به فشار لاستیک بالاتری در حدود 116 تا 131 PSI نیاز دارند. اگر PSI شما در هفته یک بار کاهش یابد، ممکن است لاستیک شما یک سوراخ کوچک قابل تعمیر یا یک لبه خمیده داشته باشد که فضای بین چرخ و لاستیک شما را در بر می‌گیرد.

با این حال، افت ناگهانی PSI باید باعث نگرانی شود، زیرا ممکن است حفره بزرگی در لاستیک ایجاد شده باشد. لاستیک‌ها را به دقت بررسی کنید و به دنبال زباله، سوراخ یا اجسام خارجی در اطراف سطح لاستیک باشید. سپس اگر متوجه شدید که این فقط یک کار ساده نیست، به تعمیرکار و یا آپاراتی مراجعه کنید.

تعویض لاستیک خودرو

  1. هشدارهای TPMS

سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک خودرو (TPMS) به شما هشدار می‌دهد اگر یک یا چند تایر شما به شدت کم باد شده باشد، برای رانندگی ناایمن تلقی می‌شود. اگر TPMS خودرو شما هشدار می‌دهد ممکن است حاکی از فشار باد لاستیک باشد و یا اینکه خراب شده باشد.می توانید برای اطلاع از مشکل واقعی به نزدیکترین مرکز خدمات خودرو خود مراجعه کنید.

در آنجا از آنها بخواهید TPMS و لاستیک‌های شما را بررسی کنند. اگر چراغ ‌های هشدار TPMS همچنان به سوسو زدن ادامه می‌‌دهند، مکانیک ممکن است بازرسی گسترده ‌تری از سیستم‌های خودروی شما را پیشنهاد دهد. البته این سیستم در ماشین و خودرو‌های بروز و مدل بالای دنیا پیدا می‌شود.

  1. زمانی که ماشین هنگام رانندگی می‌لرزد

لرزش خودرو به خصوص زمانی که در جاده‌های پر دست‌انداز رانندگی می‌کنید، طبیعی است. با این حال، اگر متوجه این شدید که لرزش خودروی شما همچنان در همه راه‌ها ادامه دارد، ممکن است تایر‌های شما مشکل داشته باشند. لاستیک ‌های نامتعادل یا نامرتب می‌‌توانند باعث این مشکلات لرزش شوند. علاوه بر این، کمک فنر‌های ماشین شما ممکن است شکسته شوند. به طور کلی اگر ماشین شما دائماً این مشکلات را نشان می‌دهد، بهتر است با یک مکانیک حرفه‌ای مشورت کنید و لاستیک‌های معیوب را تعویض کنید.

  1. لاستیک‌های شما بیش از سه سال عمر دارند

توجه به سن لاستیک یکی از نکاتی است که همیشه هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کنید. ممکن است لاستیکی را اخیرا بدون توجه به سن آن خریده باشید و متاسفانه پس از مدت کوتاهی با مشکل روبه رو شوید.همچنین گاهی اوقات قدمت لاستیک ‌ها تا حد زیادی با مشکل ارتباط دارد. اگر بخواهیم به طور کلی به شما بیان کنیم که لاستیک‌ها چقدر عمر دارند باید بگوییم که لاستیک‌های خودرو حداکثر تا 3 سال عمر می‌کنند که باید حداقل یک بار در سال بررسی شوند تا مطمئن شوید که سالم و در شرایط عالی هستند. باز هم، معاینات منظم زمانی که لاستیک‌های شما بیش از سه سال عمر می‌کنند باید مرسوم باشد.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  بهترین لاستیک برای زمستان کدام است؟

تعویض لاستیک خودرو

  1. تغییر شرایط آب و هوایی

لاستیک‌ها به طور مداوم در معرض شرایط آب و هوایی سخت هستند. از گرمای شدید فصل تابستان تا سطوح مرطوب در روزهای بارانی که می‌تواند باعث تخریب لاستیک‌های خودروی شما شود. لاستیک یک ماده طبیعی است، به خصوص زمانی که در معرض هوا قرار بگیرد، با گذشت زمان شروع به تجزیه شدن می‌کند. یکی از نشانه ‌های معمول هوازدگی روی لاستیک ‌های شما، ترک ‌هایی است که بین بلوک‌‌های آج و دیواره کناری لاستیک وجود دارد. اگر متوجه شدید که مواد داخلی در معرض عوامل جوی قرار دارند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که فورا لاستیک‌های خود را تعویض کنید.

همانطور که می‌دانید لاستیک،یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است، اما اگر علائم تعویض لاستیک خودرو را بشناسید،ممکن است که سانحه‌های بدی را برای شما به ارمغان بیارد. ما در این مقاله سعی کردیم 7 علامت فرسودگی لاستیک اشاره کنیم تا بتوانید قبل از حوادث‌های مختلف به تعویض لاستیک خودرو خود بپردازید. امیدواریم که این نکات و مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای خرید انواع لاستیک سواری ، لاستیک کامیونی و لاستیک راهسازی با ما در کاران تایر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *