چگونه سن تایر اتومبیل را تشخیص دهیم؟

سن تایر اتومبیل

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به سن تایر اتومبیل در اختیارتان قرار بدهیم. یکی از نکات مهم در تعمیر و نگهداری خودرو توجه به سن تایر اتومبیل می‌باشد. بسیاری از رانندگان بر عمق آج و شرایط کلی تمرکز می‌کنند اما فراموش می‌کنند که لاستیک‌ها نیز طول عمر دارند که نقش مهمی در کیفیت رانندگی شما دارد و ایمنی شما را در جاده تضمین می‌کند.

به همین دلیل، درک سن تایر اتومبیل ضروری است. در این راهنما، ما به سن تایر اتومبیل خواهیم پرداخت که چگونه سن تایر اتومبیل را تشخیص دهیم؟ در هنگام خرید تایر می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن تایر اتومبیل در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چرا دانستن سن تایر اتومبیل مهم است؟

ایمنی و راحتی رانندگی تا حد زیادی به وضعیت فیزیکی لاستیک‌ها بستگی دارد. لاستیک‌ها عمر و عملکرد خود را دارند. با رعایت قوانین خاصی برای بسته بندی، حمل و نقل و ذخیره‌سازی لاستیک‌ها، تولید‌کننده ایمنی لاستیک‌ها را به مدت 5 سال از تاریخ تولید تضمین می‌کند. در صورتی که لاستیک سالم باشد، استفاده از آن پس از این دوره با احتیاط امکان‌پذیر است.زیرا با گذشت زمان ممکن است لاستیک سفت‌تر شود، میکروکراک‌ها بر روی سطح آن ظاهر شوند و در نتیجه عملکرد لاستیک بدتر شود. بنابراین شرایط فنی لاستیک احتمال استفاده بیشتر انها توسط خریدار را تعیین می‌کند.

سن تایر اتومبیل

چگونه سن لاستیک‌های خود را بررسی کنیم

اولین گام این است که شماره شناسایی تایر (TIN) را پیدا کنید که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را بر روی دیواره جانبی تایر است را نشان می‌دهد. این مشخصه با کلمه DOT‌ شروع می‌شود.این عدد نشان می‌دهد که لاستیک مطابق با استانداردهای ایمنی است.

گام بعدی شناسایی چهار رقم اخر TIN است، زیرا این شما را از سن تایر مطلع می‌کند.چهار رقم اخر نشان دهنده هفته و سال تولید است. دو مورد اول نشان دهنده هفته است (به عنوان مثال، 34 برای هفته 34 سال) و دو مورد اخر سال را نشان می‌دهد (به عنوان مثال، 24 برای سال 2024). در برخی موارد، لاستیک شما ممکن است یک کد سه رقمی داشته باشد که نشان می‌دهد قبل از سال 2000 تولید شده است.که در حال حاضر در کمتر فروشگاهی دیده می‌شود.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، توصیه می‌شود لاستیک‌های قدیمی‌تر از شش سال را بدون در نظر گرفتن عمق اج، به دلیل فرایند پیری طبیعی که بر لاستیک تاثیر می‌گذارد، جایگزین کنید.

بررسی منظم و جایگزینی لاستیک‌ها در صورت لزوم نه تنها موضوع مالکیت مسئولانه خودرو است، بلکه یک گام مهم در اطمینان از رفاه خود، مسافران و دیگران در جاده‌ها است. با درک اصول اولیه پیری تایر، اگاهی از علائم سایش و انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید از یک تجربه رانندگی ایمن‌تر و کارامدتر لذت ببرید

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  لاستیک های کشاورزی چگونه به کشاورزی مدرن کمک می کنند؟

سن تایر اتومبیل

در صورتی که سن لاستیک بیش از 3 یا 5 سال باشد ارزش خرید دارد؟

بدون استثنا، تمام تولید کنندگان پیشرو توصیه می‌کنند که لاستیک‌ها را در صورتی که 10 ساله از تاریخ تولید هستند، تغییر دهند. لاستیک‌های قدیمی‌تر از 8 سال به طور بالقوه خطرناک هستند.بسیاری از فروشگاه‌های افلاین و انلاین پیشنهاد خرید لاستیک‌های قدیمی‌تر از 3-5 سال را ارائه می‌دهند.

اغلب تایرهایی که دارای سن حدودی 3 تا 5 سال باشند را می‌توانید با تخفیف در قیمت لاستیک خریداری هستند. در صورتی که شرایط نگهداری تایر مناسب باشد خرید این لاستیک ارزان خارجی بهترین گزینه است. شما می‌توانید در سایت کاران تایر مجموعه‌ای از لاستیک‌های فصل‌های گذشته را با تخفیف بسیار خوبی خریداری کنید.

عواقب نادیده گرفتن سن تایر اتومبیل چیست؟

در صورتی در هنگام خرید تایر اتوموبیل یا کامیون و یا هر وسیله نقلیه‌ای سن لاستیک را نادیده بگیرید خسارات جبران ناپذیری ایجاد می‌شود. ممکن است، آج‌های لاستیکی سریعا از بین می‌روند. لاستیک،خاصیت چسبندگی خود را از دست دهد و همچنین خطر انفجار تایر و از دست دادن تعادل وسایل نقلیه وجود دارد. مشاوران فروش ما در کاران تایر تمام تلاش خود را دارند که در مورد سن تایرهای خارجی اطلاع رسانی کنند. اگر قصد خرید تایر دارید می‌توانید با مجموعه ما ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید روش نگهداری و نحوه رانندگی و مسیرهای رفت و آمد وانتخاب نوع تایر بر انتخاب شما بسیار تاثیرگذار است.

سن تایر اتومبیل

روش های موثر در افزایش طول عمر لاستیک

روش های موثر در افزایش طول عمر لاستک اتومبیل را می توان به صورت زیر شمرد:

  • به دلیل اینکه لاستیک چرخ های جلوی خودرو بیشتر فرسوده می شوند، براحتی می توانید آنها را با لاستیک های دیگر جابه جا کنید.
  • با بالانس کردن لاستیک ها به صورت دوره به طول عمر تایر اتوموبیل بیافزایید.
  • بهتر است حداقل ماهی یک بار میزان باد تایرهای خودروی خود را تنظیم کنید.
  • در صورتی که لاستیک دچار برآمدگی یا فرورفتگی شدید(پله کردن لاستیک) شد، بهتر است دوباره باد تایر را تنظیم کنید.
  • با توجه به کاربری خودرو و میزان باری که روی خودرو قرار می گیرد، رینگ مناسب انتخاب کنید.
  • از والف ها نو هنگام تعویض لاستیک استفاده کنید.
  • برای افزایش عمر و دوام لاستیک ها از سنگین کردن خودرو بپرهیزید.

نکات مورد توجه درباره سن تایر در هنگام خرید لاستیک

همانطور که پیش از بیان شد در هنگام خرید تایر توجه به سن آن دارای اهمیت است. بنابراین؛

  • هنگام خرید لاستیک نو یا دست دوم به سال ساخت محصول توجه کنید.
  • به علامت گذاری دیجیتالی در بخش بیضی بعد از کد DOT می‌توانید از سال ساخت لاستیک مطلع شوید.
  • ماندگاری تضمینی لاستیک‌ها نباید بیش از 5 سال باشد.
  • لاستیک‌ها را می‌توان پس از پایان مدت نگهداری گارانتی استفاده کرد، اما حداقل یک بار در هر فصل آن را عیب یابی کنید. در صورتی که کیفیت خود را از دست داده است به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • هنگام انتخاب لاستیک در مدت زمان ماندگاری 3-5 سال، به ظاهر محصول توجه کنید.
این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  5 مزیت استفاده از لاستیک‌های بریجستون با  فناوری Indicators Wear Tread برای اتومبیل‌های باری

برای پیدا کردن تاریخ تولید تایر، فقط به سطح جانبی تایر نگاه کنید. در اینجا، همراه با سایر اطلاعات الفبایی، یک عدد چهار رقمی محصور در بیضی وجود دارد. این در انتهای کد DOT واقع شده است.صرف نظر از کشور تولید و جغرافیای فروش لاستیک، علامت گذاری عددی در بیضی نشان دهنده تعداد هفته و سال تولید تایر است. دو رقم اول تعداد هفته تولید است. دو رقم اخر سال تولید است.  اگر قصد خرید انواع لاستیک کامیونی با کیفیت از برندهای مطرح دنیا را دارید می توانید از طریق کاران تایر اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *