معرفی لاستیک مخصوص TBR (Truck and Bus Radial)

لاستیک TBR

انواع مختلفی از تایرها برای ماشین‌های مختلف وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات مخصوص به خود دارد. لاستیک‌های  TBR انواعی از لاستیک‌های مخصوص برای ماشین‌ها باری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها هستند و بر اساس ویژگی‌هایی که دارند برای این نوع از وسایل حمل و نقل مناسب هستند. کاران تایر در این بخش به  معرفی لاستیک TBR خواهد پرداخت.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

منظور از لاستیک  TBR چیست؟

لاستیک TBR مخفف کلمه Truck and Bus Radial است و همان‌طور که از معنی این کلمه مشخص است، این تایر مخصوص کامیون‌ها و اتوبوس‌های رادیال است. بدنه فلزی و مقاوم این تایر‌ها سبب می‌شود که بتوانند تحمل بار زیاد را داشته باشند. از دیگر کاربرد‌های این تایرها می‌توان به استفاده در ماشین‌های ترانزیت و حمل وسایل اشاره کرد. از این رو به این نوع از لاستیک‌ها، لاستیک‌های تجاری نیز گفته می‌شود.

توجه داشته باشید که همان‌طور که گفتیم، از لاستیک TBR در حمل وسایل باری سنگین استفاده می‌شود از این رو لاستیک باید بتواند تحمل وزن بالا را داشته باشید. برای ساخت بدنه لاستیک TBR از سیم تمام فولادی استفاده می‌کنند تا هم طول عمر و هم مقاومت تایر را افزایش دهند. البته عاج این نوع از تایرها عریض و عمیق است تا مقاومت آن‌ها در طول جاده‌های مختلف افزایش یابد. از دیگر ویژگی‌های لاستیک   TBR می‌توان به کشش بالای دیوار جانبی تایر اشاره کرد. این ویژگی سبب می‌شود تا تایر در طول جاده ایمنی بالایی داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: گزارش یکپارچه 2024 بریجستون

لاستیک TBR

ویژگی‌های فیزیکی لاستیک  TBR

لاستیک‌های کامیونی و اتوبوسی، به طور کلی وزنی مابین 15 الی 16 کیلوگرم دارند و در سایز‌های متفاوتی تولید می‌شوند. سایر تایرهای کامیونی معمولاً بر اساس نوع کامیون، نوع اتوبوس، تریلی و… انتخاب می‌شود. از جمله سایزهای مختلف لاستیک و تایر  TBR می‌توان به  R2000،  00R24، R22.5 80/315، R22.5 65/425، R22.5 80/295 و… اشاره کرد.

انواع تایرهای TBR

انواع مختلفی از لاستیک‌ها  TBR وجود دارند که بر اساس موقعیت لاستیک، یعنی محور خودرو دسته‌بندی می‌شوند؛

لاستیک‌های  TBR با محور فرمان

لاستیک‌هایی که در محور فرمان اتوبوس یا کامیون قرار می‌گیرند، ویژگی‌های متفاوتی دارند که از جمله می‌توان به وجود 4 الی 5 خط مستقیم و ضخیم روی عاج اشاره کرد. این خطوط به تایر کمک می‌کنند تا در هنگام پیچیدن و یا حرکت، نیروی کمتری به تایر وارد شود. این تایر همچنین در برابر خرا و بریدگی مقاوم است به طوری که در صورت عبور از جاده‌های خاکی و یا قسمت‌های خارج از جاده، آسیبی به تایر وارد نخواهد شد.

این مطلب هم می تواند برای شما جذاب باشد :  شاخص TKPH چیست؟

عمق آج در این نوع از تایرها به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر فرسایش و در مسیر‌های طولانی مدت مقاوم است. همچنین عمق مناسب تایر سبب می‌شود تا طول عمر تایر افزایش یابد. از دیگر ویژگی‌های لاستیک‌های  TBR با محور فرمان می‌توان به مقاومت غلتشی تایر اشاره کرد. به این صورت که با این ویژگی مصرف سوخت ماشین نیز کاهش می‌باید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: مواد تشکیل دهنده لاستیک

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

لاستیک‌های  TBR با محور دیفرانسیل

این نوع از لاستیک‌های TBR برای تردد در مسیرهای متفاوت از جمله مسیرهای پر از برف، مسیرهای بارانی و یا حتی خشک طراحی شده‌اند. آج این نوع از تایرها به صورت شانه باز طراحی شده است. به این صورت که چسبندگی بیشتری به سطح جاده داشته؛ ولی در مقابل فرسایش آن‌ها نیز کمتر است. البته آج تایرهای TBR با محور دیفرانسیل به صورت شانه بسته نیز طراحی می‌شود و کارایی ماشین و تایر را در مسافت‌های طولانی بالا می‌برد. لبه‌های این نوع از تایر نیز به گونه‌ای طراحی شده است که در مسیرهای لغزنده به سطح جاده چسبیده و از لغزش ماشین و لاستیک جلوگیری می‌کنند. ناگفته نماند که آج عمیق تایر‌های  TBR عمر تایرها را افزایش می‌دهند.

لاستیک‌های  TBR با محور تریلر

این نوع از لاستیک‌های TBR معمولاً برای ماشین‌هایی مناسب هستند که بار سبک‌تری حمل می‌کنند. با این حال آج آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر انواعی از آسیب‌ها مقاوم است. آج آن‌ها نیز کم عمق بوده؛ ولی ترکیباتی دارد که میزان لغزش را در جاده کاهش می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: PlusStop

ما در کاران تایر وارد کننده انواع لاستیک کامیونی ، لاستیک معدنی  و لاستیک راهسازی با برندهای مختلف مانند لاستیک بریجستون ، لاستیک پیرلی، لاستیک گودیر و… هستیم. برای ارتباط با ما از طریق شماره های درج شده در سایت و یا نمایندگی های شهر خودتان اقدام کنید.

راههای تماس با ما

تهران، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی، قبل از سیمین، پلاک6،
ساختمان امین، واحد 711
02126806457

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *